Pripravte sa na firemnú prezentáciu: Takto ohúrite svoje publikum

Blog - Marketing

Prezentovať svoju firmu priamo pred živými poslucháčmi býva často omnoho náročnejšie ako prostredníctvom internetu. Pri tvorbe textov, fotografií a videí máte veľa času na dolaďovanie najmenších detailov. Ak však príde na prezentáciu firmy, značky či výrobku verejne, všetko závisí len od pripravenosti rečníka a jeho schopnosti improvizovať.

Pripravte sa na firemnú prezentáciu: Takto ohúrite svoje publikum

Dôkladná príprava je základom úspechu

Prezentácia, ktorá bude sprevádzať váš príhovor, musí obsahovať len kľúčové slová a krátke vety, o ktoré sa počas prejavu opriete. Snažte sa obsah textu jednotlivých stránok zjednodušiť a obmedziť na minimum.

Sústreďte sa radšej na dizajn a farby, ktoré vytvoria príjemné pozadie pre vás ako dôležitú osobu na pódiu. Vyhnite sa ozdobným písmam a prehnanej interpunkcii. Vyberte si farby textu a pozadia tak, aby vytvárali kontrast a boli jasne viditeľné, zároveň však nie príliš „krikľavé“.

Zachovávajte jednotné farby a fonty počas celej prezentácie. Namiesto množstva textu podporte svoj prejav grafmi, štatistikami a fotografiami. Dávajte si však pozor, aby ste to neprehnali. Príliš veľa vizuálneho obsahu odpúta pozornosť od vašej reči.

Začiatok prejavu: Upútajte pozornosť publika

Prvé minúty prejavu sú kľúčové. Od nich závisí, či vám publikum bude aktívne načúvať alebo sa začne nudiť. Najlepšie je začať krátkym zaujímavým alebo kurióznym príbehom alebo anekdotou, týkajúcou sa oblasti vášho podnikania. Ak neprichádza žiadna myšlienka, ktorá by odštartovala úspešnú prezentáciu, vyhľadajte si zaujímavé štatistiky na internete.

Vyhnite sa niekoľkominútovým predstaveniam vašej firmy. Takéto úvody sú klišé a môže sa stať, že vás zúčastnení prestanú počúvať hneď na začiatku.

V úvode publiku radšej naznačte, aký je cieľ vašej prezentácie. Tak zvýšite šancu, že si pripravia otázky na diskusiu po skončení vašej reči.

Rozprávajte váš príbeh priateľsky a úprimne

Vaše publikum nebude mať z prezentácie dobrý pocit, ak budete znieť príliš sebavedome, až zastrašujúco. Zvoľte preto priateľský tón, nebojte sa zapojiť vtip a emócie. Ak máte trému, rozhliadnite sa po najpriateľskejšej tvári v miestnosti a predstavte si, že prezentujete len pre ňu. Alebo si predstavte, že o svojich firemných úspechoch a cieľoch hovoríte svojmu kamarátovi. Takto prirodzeným spôsobom urobíte svoju prezentáciu interaktívnou – nenápadne vyzvete publikum k diskusii.

Preukážte svoju dôveryhodnosť s overenými faktami

Ak si chcete získať dôveru publika, musíte podávať pravdivé informácie. Okrem powerpointovej prezentácie majte po ruke poznámky, do ktorých nahliadnete, ak straníte niť.

Pripravte sa na zákerné otázky! Náročné otázky dokážu rečníka poriadne vyviesť z miery. Nie je nič horšie, ako sa stratiť vo svojom prejave a vyvolať dojem, že svojej práci ani nerozumiete. Ak sa však dobre pripravíte aj na tie najzákernejšie otázky, vaša dôveryhodnosť a rešpekt v hľadisku poriadne stúpne. Ukážte, že ste vo svojom biznise skutočný expert a dôkladne si naštudujte všetky témy, o ktorých budete rozprávať. Pokúste sa predstaviť si, že sedíte v publiku. Na čo by ste sa opýtali?

Tieto otázky si zapíšte a použite ich vtedy, keď v publiku po výzve na diskusiu nastane ticho. Môžete začať vetu slovami: „Možno sa vám zdá prekvapivé...“ alebo: „Je ešte jedna vec, ktorá by vás mohla zaujímať...“. Po tom, ako si odpoviete, sa diskusia rozbehne alebo krátko zhrniete obsah prezentácie, poďakujete za pozornosť a celé to ukončíte.

Ďalšie tipy, ako oživiť svoju prezentáciu:

  • Použite aspoň jednu rečnícku otázku. Pomôže vám udržať si pozornosť poslucháčov a donútiť ich premýšľať.

  • Nebojte sa vložiť do prezentácie svoje vlastné skúsenosti zo života. Tie zaujímajú ľudí často oveľa viac ako fakty a poučky.

  • Držte sa jednej hlavnej a najdôležitejšej myšlienky, ktorú chcete publiku sprostredkovať. Nesnažte sa povedať úplne všetko o vašej firme v rámci jedného prejavu.

  • Vystrite sa, artikulujte a rozprávajte nahlas. Ustráchaných tichých rečníkov nikto nepočúva.

Ukážte svoju identitu

Či vás čaká prezentácia firmy pred investormi alebo pred širokým publikom na verejnosti, nezabudnite sa viditeľne identifikovať svojim logom, letákmi, prípadne drobnými darčekovými predmetmi. Aj vďaka nim si vás ľudia zapamätajú. S tvorbou tlačovín a reklamných predmetov vám radi pomôžeme. Príprava presvedčivého prejavu je už na vás. Prajeme vám úspešnú prezentáciu!